U bent ingeschreven op de Orbid nieuwsbrief

Terug

5 tips voor online jobinterviews met potentiële medewerkers 

In de nieuwe realiteit worden face-to-face meetings vaak vervangen door online meetings. Bij jobinterviews is dit niet anders. Dankzij Skype for Business en Microsoft Teams kunnen organisaties toch kennismaken met kandidaten. Hier zijn 5 tips om dit optimaal te laten verlopen. 

Dankzij Skype for Business en Microsoft Teams kunnen organisaties toch kenismaken met kandidaten.

1. Bereid het gesprek goed voor 

Een jobinterview goed voorbereiden, of het nu face-to-face is of online, begint met een goede voorbereiding. Check op voorhand of je de juiste apparatuur en tools in huis hebt om een online gesprek te voeren. Gebruik online meeting apps zoals Skype for Business of Microsoft Teams en zorg voor een kwalitatieve headset. Test deze apps en je audio/video op voorhand. Voer een testgesprek met een collega, zo kan je anticiperen op mogelijke technische problemen zoals slechte internetverbinding.  

Zet net voor het gesprek van start gaat het volume van je smartphone stil en licht je huisgenoten in dat je niet gestoord wil worden.  

2. Maak duidelijke afspraken 

Geef op voorhand door via welke tool het gesprek plaatsvindt en of het gaat om een video-gesprek of een gesprek met enkel audio. Bespreek een alternatief wanneer er technische problemen zijn tijdens het gesprek. Schakel je over op een andere applicatie of bel je verder via telefoon?  

Indien er meerdere personen betrokken zijn bij het gesprek, maak je best gebruik van de mute-modus om te vermijden dat iedereen door elkaar praat. 

3. Zorg voor een goede setting 

Een goede setting draagt bij tot de professionaliteit van het gesprek. Kies voor een rustige locatie en een neutrale achtergrond, zodat de ruimte waar je het gesprek zal voeren er ook wat zakelijk uitziet. Hou ook rekening met lichtinval. Wanneer het moeilijk is de perfecte locatie te vinden, kan je zowel in apps zoals Microsoft Teams gebruik maken van de blur-tool. Zo is de achtergrond niet zichtbaar en hoef je je geen zorgen te maken over je omgeving.  

Maak je tijdens het gesprek graag notities? Zorg dan zeker voor pen en papier in je buurt. Een sollicitatiegesprek kan makkelijk een uur duren. Zorg er dan ook op voorhand voor dat je een drankje bij je hebt. Op die manier hoef je het gesprek niet te onderbreken om iets te halen. 

4. Duidelijke communicatie is key 

Het is in eerste instantie beter om wat trager en luider te spreken dan gewoonlijk. Daarnaast is duidelijke communicatie key. Geef aan dat je noteert tijdens het interview en dat daardoor een stilte kan vallen.   

Maak zo weinig mogelijk gebaren met je handen aangezien dit de aandacht afleidt. Zit mooi rechtop en maak an zoveel mogelijk oogcontact met je gesprekspartner, maar zorg er wel voor dat je niet te dicht bij de camera zit.  

Wanneer je gesprekspartner even wegvalt, vraag gerust om de vraag of zin te herhalen zodat je mee bent. Meld het als het probleem aanhoudt en maak dan opnieuw verbinding zodat je geen belangrijke informatie mist. Laat je gesprekspartner geregeld weten dat je hem/haar goed verstaat.   

5. Rond het gesprek goed af 

Sluit het gesprek duidelijk af. Deel de kandidaat mee wanneer en via welk kanaal hij/zij feedback zal ontvangen, en op welke manier het verdere traject zal verlopen.  

Interesse? 

Meer interesse over rekruteren of assessment centers? Ontdek dan onze diensten op onze website.  

Contacteer me over deze oplossing

  • Wij beheren uw gegevens conform onze privacyverklaring

Onze aanpak

FlexStaffing: flexibele ondersteuning in ICT, Software en HR

Dankzij de Orbid FlexStaffing kan u rekenen op de flexibele ondersteuning van experten in de domeinen ICT, Software en HR. Tijdelijk of op lange termijn, bij u ter plaatse of vanop afstand: Orbid biedt een brede waaier aan mogelijkheden om u te ondersteunen, op maat van uw onderneming.

Lees meer »