Algemeen directeur Johan Bonnier is al 30 jaar actief bij Imog: “De allereerste digitalisering in ons bedrijf was de Macintosh computer. Sindsdien zijn we blijven evolueren en automatiseren. IT is dan ook een belangrijke pijler binnen ons beleid. Door het grote aantal projecten op het vlak van digitalisering en de beperkte interne resources hebben we ervoor gekozen om externe ondersteuning te zoeken. We doen al jarenlang een beroep op de mensen van Orbid aan de hand van Flexstaffing. We werkten al samen op het vlak van Sharepoint, IT-infrastructuur, de uitrol van Microsoft 365, cloud-projecten en maatsoftware,” aldus Johan Bonnier.

Self-service voor de inwoners

“Om onze dienstverlening te optimaliseren, hebben we met Orbid een softwarepakket ontwikkeld die de bezoekers in staat stelt om aan self-service te doen”, vertelt Johan Bonnier. “Bij de ingang van het recyclagepark rijden de bezoekers over een weegbrug, waarbij het gewicht van de auto in kaart wordt gebracht. Aan de aanmeldkiosk kunnen ze zich registreren met hun elektronische identiteitskaart en aangeven welk soort afval ze meehebben. Nadat ze hun afval gesorteerd hebben rijden ze bij de uitgang opnieuw over een weegbrug. Vervolgens wordt er berekend hoeveel afval er afgegeven werd en kan de inwoner de betaling uitvoeren. Dankzij de softwaretool verloopt dit hele proces automatisch. De burger bespaart hierdoor heel wat tijd en betaalt enkel voor wat hij verbruikt heeft.”

De behulpzame tablet

Deze maatsoftware heeft ook voordelen voor de medewerkers van het recyclagepark. “De parkwachter kan vanop zijn smartphone, tablet of desktop heel vlot de bezoekers opvolgen en tussenkomen waar nodig. Er is heel wat data beschikbaar die vroeger moeilijk te verkrijgen was of waar toch heel wat inspanningen voor nodig waren. Nu wordt deze data naar de server gestuurd en kunnen we hiermee dynamische rapporten bouwen.”

Ontdek onze diensten