“De afdeling Maintenance & facilities heeft een breed takenpakket”, vertelt David Lampaert. “Dit kan gaan over kleine herstellingen of defecten, maar evengoed over grotere projecten. We beheren alles in en rond onze gebouwen, voeren preventief onderhoud uit en helpen zelfs om de werkposten van onze mensen te installeren of te verbeteren.

Proces digitaliseren

Vroeger beheerden we onze taken via mail, Excel en mapjes in Windows Verkenner. Iedereen werkte lokaal, waardoor je tijdens het verlof niet altijd aan de nodige data kon. Er was geen centrale historiek of rapportage. Kortom, we hadden nood aan een softwarepakket die ons facility- en onderhoudsproces kon optimaliseren. Uiteindelijk hebben we gekozen voor Orbid Jobrunner omdat deze software het best beantwoordt aan noden en wensen van een kmo, zonder een waslijst aan functionaliteiten die we toch niet nodig hebben. De opzet van de software verliep heel vlot. Ik heb de nodige tijd geïnvesteerd in het verzamelen van data, maar dat heb je ook nodig als je het proces wil digitaliseren.

Voordelen Orbid JobRunner

Vandaag is alle info over de machines centraal beschikbaar in Orbid JobRunner, denk maar aan foto’s, schema’s en handleidingen. Alle collega’s kunnen technische meldingen doorgeven via JobRunner Messenger. Ik beheer de aanvragen en plan de taken volgens prioriteit in bij mijn team. We werken enkel en alleen nog via JobRunner. Zo vermijden we vandaag ook een toestroom aan mails. In JobRunner zelf registeren we alle opdrachten, de gespendeerde tijd aan een opdracht en de toegepaste oplossing bij een probleem. Dankzij Jobrunner krijgen we een duidelijk zicht op onze workload en kunnen we hierover rapporteren aan het management.

JobRunner stelt ons in staat om preventieve en terugkerende onderhoudstaken vlot in te plannen via autojobs. Stel dat een machine elke week één keer moet nagekeken worden, kunnen we dat vandaag recurrent inplannen bij een vaste technieker.

Toekomst

Ook voor onze techniekers biedt JobRunner eveneens vele voordelen. Er is een historiek van vroegere defecten waardoor we sneller de juiste oplossing vinden. De planning is voor hen duidelijker en is visueel zichtbaar op een scherm in het atelier.

De samenwerking met Orbid verloopt heel vlot. Als we een vraag stellen, krijgen we snel antwoord. We bekijken samen de mogelijkheden om de software nog meer op maat van onze onderneming uit te bouwen. Zo liggen er enkele mogelijke rapporten in Power BI en een koppeling met een e-shop op tafel.

Ontdek onze diensten