Cultuurverandering

"Tot 2014 lag de focus binnen TE Connectivity meer op technische competenties, maar nu zijn teamwork, coaching en interpersoonlijke relaties minstens even belangrijk. We zetten in op continue coaching van onze leidinggevenden en lanceerden voor hen een opleidingstraject 'the art of being a brilliant leader'. Naast deze structurele acties merk je de cultuurverandering ook in subtielere acties. Zo gaan onze collega's samen met HR mee naar de jobbeurzen en is er een TE Band waarbij verschillende muzikale collega's al jammend toffe muziek maken", aldus Inge Bultinck.

"Voor onze rekrutering en selectie werken we met een resem testen en een competentiegericht interview. We hechten daarbij veel belang aan de check met onze organisatiecultuur. Zo nemen we kandidaten bijvoorbeeld mee op de werkvloer om de sfeer op te snuiven en kennis te maken met de mogelijke nieuwe collega's. Bij medewerkers die starten kijken we sowieso jaarlijks naar wat ze graag en minder graag doen, en waarin ze eventueel extra ondersteuning wensen."

Assessment centers

"Naast een jaarlijkse succession planning werken we voor leidinggevenden ook met assessment centers, een krachtige tool om objectief competenties, talenten en mogelijke valkuilen zichtbaar te maken. Hiervoor doen we een beroep op de experten van Orbid."

Ontdek in deze video hoe een assessment center in zijn werk gaat:

Inge Bultinck, HR Business Partner bij TE Connectivity: "Onze engineering groep is sterk gespecialiseerd in het ontwerpen van machines en gereedschappen. We ontwikkelen en optimaliseren zelf de nodige productiemiddelen en procestechnologieën. Dit levert producten op die beantwoorden aan de hoogste kwaliteitsstandaarden. Bovendien is TE Connectivity erkend als Factory of the Future, een Agoria-label voor een select clubje van productiebedrijven die klaar zijn voor de toekomst."

"Bij een assessment center stel je jezelf kwetsbaar op waardoor dit wat weerstand kan veroorzaken", gaat Inge verder. "Wij vertellen tegen onze collega's dat ze een assessment center moeten beschouwen als een spiegel. Wanneer ze zichzelf herkennen in de resultaten van het assessment center, verdwijnt die weerstand dan ook meestal. Voor velen vormen deze assessment centers dan ook een aha-erlebnis: ze kunnen meer doen waarin ze goed zijn, maar zijn zich ook bewust van de valkuilen."

"Een goede assessor kent de organisatie door en door. De assessor moet niet competentie per competentie bekijken, maar het grotere verhaal zien. Ze moet zien hoe de competenties en kenmerken, de sterktes en valkuilen van een persoon op elkaar inspelen. Kortom, een goede assessor moet de puzzel leggen, iets wat Orbid ook altijd wil doen."

Wat brengt de toekomst?

"In de toekomst willen we continu blijven inzetten op assessment centers," zegt Inge. "We willen kijken hoe we het cultuuraspect van TE Connectivity nog meer kunnen integreren in onze assessment centers. Daarnaast willen we nagaan hoe we leervermogen en interactieve feedback daarin kunnen integreren en waar de kandidaat op dat moment belang aan hecht."

Ontdek onze diensten