“Onze sector is enorm geëvolueerd”, vertelt ceo Karel Dewulf. “Vroeger had je bijvoorbeeld in een woning enkel een televisie en eventueel een geluidsysteem. Vandaag wemelt het er van tablets, smartphones, speakers, home assistants en is er zelfs een elektrische wagen aan het huis gekoppeld. Dit heeft enerzijds een grote impact op de elektrische installaties, maar ook risico’s door bijvoorbeeld overspanningen worden groter. Ons gamma is de laatste jaren dan ook fors uitgebreid met oplossingen in domotica, industriële stekkers, bliksembeveiliging en laadstations voor elektrische voertuigen. We willen mee zijn met onze tijd en verdelen vandaag 16 vaste merken die het comfort, de duurzaamheid, de flexibiliteit en de veiligheid van elektrische installaties verhogen.”

Vinger aan de pols

“We willen de elektro-installateurs overtuigen van onze meerwaarde”, zegt sales manager Thijs Vanmarcke. “Zij zijn heel bepalend in de keuze van het materiaal bij de groothandelaars. Daarnaast houden we de vinger aan de pols bij de studiebureaus om onze producten al bij de start van grote projecten op de radar te krijgen. Dergelijke projecten zijn complex, met heel wat interne en externe stakeholders én een lange doorlooptijd. Om een 1000-tal projecten te managen zijn efficiënte tools noodzakelijk om alles te beheren.”

Karel Dewulf: “Naast onze ERP-software beschikt Stagobel Electro over een Access programma om alle sales-gerelateerde informatie bij te houden. Orbid heeft dit stap voor stap uitgebouwd op maat van onze organisatie en gekoppeld aan onze ERP. Om efficiënt en mobiel te werken, hebben de Orbid-developers een tijd terug een moderne webapp ontwikkeld. Met die app willen we de administratie voor onze verkopers zo eenvoudig mogelijk maken, zodat ze zich vlot kunnen voorbereiden en hun tijd maximaal kunnen besteden bij klanten.

Efficiënt werken via webapp

Thijs Vanmarcke: “Via de app kunnen we op onze tablet of smartphone alle relevante informatie terugvinden, zoals klant- en projectgegevens, offertes en verslagen. We hebben altijd de meest recente data bij de hand. Zo komen we goed voorbereid bij een klant en zijn we zeker dat we alle vragen over de verschillende lopende projecten bespreken.Tussen twee bezoeken door kunnen de sales hun verslag opmaken. Eventuele to do's voor collega's, denk maar aan het opmaken van een offerte, worden automatisch toegewezen. Het salesteam is heel enthousiast over deze tool. Ze winnen niet enkel tijd, maar kunnen ook hun klantbezoeken efficiënter voorbereiden.

De app biedt een schat aan informatie, die we aanwenden om gerichter en efficiënter te werken. Zo kunnen we de realtime status van een project opvolgen of snel een overzicht van de lopende offertes visualiseren. Het is bijvoorbeeld handig om een overzicht op te vragen van alle projecten die in een laatste fase zitten en dus zeker moeten opgevolgd worden. Elke maandagmorgen krijgen alle sales een e-mail met een overzicht van alle projecten waarvoor er in die specifieke week een actie nodig is. Omgekeerd kan je ook nagaan waarom er bepaalde offertes verloren werden, en daaruit leren.

“Via de webapp winnen de sales tijd om te investeren in hun klanten”

Op maat van onze onderneming

Karel Dewulf: “We hebben het programma en de app doorheen de jaren uitgebouwd op maat van onze onderneming en onze manier van werken. Vandaag zijn we heel blij dat we gekozen hebben voor maatsoftware. Orbid doet voor ons niet enkel de ontwikkeling van maatsoftware, maar ook het beheer van onze volledige IT-infrastructuur. Zo verzorgen ze de pro-actieve monitoring van onze IT-systemen, voeren ze een maandelijkse network health uit en zorgen ze voor een continue opslag en backup van onze data in de cloud. Bij Orbid kan je terecht voor heel wat diensten. Ze zijn altijd al een betrouwbare partner geweest en volgen de timing en het budget strak op. Persoonlijk contact staat centraal, en dat voel je ook. Tel daarbij nog hun flexibiliteit in de ontwikkeling van maatsoftware, en dan heb je een perfecte match met onze organisatie.”

Ontdek onze diensten