90 medewerkers van Ingenium zetten zich vanuit hun vestigingen in Brugge, Gent, Antwerpen en Leuven dagelijks in om de wereld duurzamer te maken. HR-manager Ellen Dhaese: “Onze medewerkers – hoofdzakelijk ingenieurs - zijn stuk voor stuk technische toppers. De groeimarge van dergelijke profielen ligt dan ook eerder op het vlak van soft skills. Daarom hebben we samen met Orbid de laatste twee jaar sterk ingezet op topics zoals samenwerken in team, inzicht in persoonlijkheden, constructief feedback geven en leidinggeven.”

Young potentials

Hoe kan je young potentials - medewerkers die er net dat tikkeltje bovenuit steken - extra begeleiden? Op basis van die vraag heeft Ingenium samen met Orbid een specifiek traject uitgewerkt. Ellen Dhaese: “De kick-off was een development center om de sterktes en werkpunten van een persoon in kaart te brengen met het oog op de verdere ontwikkeling en groei binnen het bedrijf. Hieruit volgde dan een persoonlijk actieplan waarbij de medewerker in tandem met de Orbid-expert verder op werkte via individuele coaching. Tegen welke zaken loop je aan? Waarin kan je extra ondersteuning gebruiken? Dankzij de waardevolle input via een externe partner zoals Orbid konden onze mensen hun werkpunten verbeteren en zo verder groeien in hun carrière. Ze hebben dat stuk voor stuk heel positief ervaren.”

“Via gerichte groepsopleidingen gaf de Orbid-trainer daarnaast inzichten in de verschillende persoonlijkheden”, gaat Ellen Dhaese verder. “Het doel was om je eigen persoonlijkheid en deze van anderen beter te begrijpen om zo nog beter te kunnen samenwerken, met aandacht voor elkaars sterktes en stress-triggers. Deze inzichten zijn enorm waardevol, zeker in een omgeving met ingenieurs voor wie dergelijke zaken minder evident zijn.”

Gemeenschappelijk jargon

Een jaar geleden heeft Ingenium een systeem van zelfsturende teams opgezet, waarbij er dus niet langer gewerkt wordt met hiërarchische leidinggevenden. “Bij de lancering hiervan hebben we de workshops rond de persoonlijkheidsdynamieken opengesteld voor elke medewerker”, vertelt Ellen Dhaese. “Je merkt echt wel een positieve evolutie. Iedereen kent elkaar beter en toont dus spontaan meer begrip voor elkaar. Alles is meer bespreekbaar geworden. Doordat je weet welk type persoon je voor je hebt, kan je je communicatie en gedrag daarop afstemmen. De ene vindt het bijvoorbeeld stresserend als er iets wijzigt in de planning, terwijl dat voor een andere collega niets uitmaakt. Aangezien elke medewerker van Ingenium deze workshop gevolgd heeft, is er nu een gemeenschappelijk jargon om interpersoonlijke zaken bespreekbaar te maken en feedback te geven aan elkaar.”

Impact covid

“De opleidingstrajecten en workshop hebben ook hun meerwaarde getoond tijdens de covid-periode”, gaat Ellen Dhaese verder. “Doordat je elkaar vooral virtueel ziet, kan er een extra drempel ontstaan om feedback te geven. Dankzij de teamdagen en workshops is die drempel verkleind. Door corona is onze denkwijze over hoe we samenwerken vijf jaar vooruit gekatapulteerd. We hebben tijdens de afgelopen periode iedereen nog wat sneller opgevolgd en onze policies op het vlak van telewerken en flexibele werkuren bijgestuurd. ”

Waarom Orbid?

“De aanpak van Orbid was heel duidelijk”, besluit Ellen Dhaese. “Je weet onmiddellijk waar je aan toe bent. De mensen van Orbid verkondigen geen grote theorieën maar gaan pragmatisch en resultaatgericht aan de slag. De meerwaarde van Orbid is dat ze een objectieve blik op de organisatie werpen en ze echte experten in hun materie zijn. Bovendien slagen ze er steeds in om onze mensen echt op hun gemak te stellen. Ik zou deze opleidingstrajecten en workshops aanraden aan iedereen, zeker aan groeiende bedrijven.”

Ontdek onze diensten