SBAT heeft tien keuringscentra en vijf examencentra verspreid over Oost-Vlaanderen. Met meer dan 360 medewerkers dragen ze als onafhankelijk deskundige bij tot de veiligheid van de weggebruiker en de zorg voor het milieu. Hierbij steunen ze op 3 pijlers: veiligheid van de weggebruikers, informatieplicht naar kopers van voertuigen en natuurlijk milieu, denk bijvoorbeeld aan de metingen die ze doen voor de uitstoot.

Impact door corona

“Vroeger kwam het grootste deel van onze klanten zonder afspraak met de wagen naar de keuring”, vertelt Jordy Batselier, COO van SBAT. “Door de coronapandemie werd om veiligheidsredenen op afspraak gewerkt, waardoor het aantal afspraken exponentieel steeg. Onze vroegere webapplicatie was hier niet op voorzien: de applicatie was traag, niet gebruiksvriendelijk en de look-and-feel kon ook een upgrade gebruiken. Bovendien was het design niet responsief, waardoor reserveren op een smartphone of tablet niet eenvoudig was.”

Naast de webapplicatie voor gebruikers, wilde SBAT ook enkele optimalisaties doorvoeren aan het achterliggende systeem. “Onze administratie gebruikt de software voor de opmaak van de planning, maar ook hier vormde snelheid een probleem”, gaat Jordy verder. “Zo hadden onze medewerkers voor corona vaak enkele minuten nodig om een afspraak te openen en aan te passen.”

“In onze zoektocht naar een software partner voor een volledige make-over van onze applicatie, kwamen we uit bij de experten van Orbid, die we op aanraden van een klant al kenden voor een IT security audit.”

Een snellere, responsieve en gebruiksvriendelijke applicatie

“Na een grondige screening van de applicatie door de Orbid-developers, voerden ze optimalisaties door aan het achterliggende systeem. Ze focusten hierbij vooral op de snelheid van het systeem. Waar medewerkers vroeger vaak minuten verloren om afspraken te wijzigen, kunnen ze nu dezelfde handelingen doen binnen enkele seconden.”

“Nadien gingen ze aan de slag met de look-and-feel van de applicatie. Ze staken de applicatie in een nieuw jasje, zorgden voor minder maar wel duidelijkere tekst en maakten het intuïtiever en gebruiksvriendelijker. Zo hebben gebruikers nu een duidelijk overzicht van welke stappen ze moeten doorlopen.

“Een belangrijke nieuwe feature is dat gebruikers nu ook meteen de eerst mogelijke afspraak kunnen zien per keuringscentrum. Dit kan ook zonder in te loggen, zo proberen we de drempel zo laag mogelijk te houden.”

Dankzij de optimalisaties en modernisatie kunnen we nu vlot zo'n 2000 afspraken per dag verwerken, wat neerkomt op 700.000 afspraken per jaar.
SBAT
Jordy Batselier, COO bij SBAT

De samenwerking met Orbid

“De samenwerking is zeer vlot verlopen. We merken dat de structuur goed zit, van account manager tot project manager en developer. Ze zijn zeer toegankelijk, kennen hun vak en zijn ook communicatief sterk. Bovendien kunnen ze heel snel schakelen, iets wat voor ons cruciaal was omdat er dikwijls last-minute wijzigingen gebeurden.

In de toekomst wenst de sector autokeuring, naast de bekende ‘groene kaart’, ook via eBox uitnodigingen te versturen. Deze uitnodiging willen we graag uitbreiden met een QR-code zodat weggebruikers nog eenvoudiger een afspraak kunnen maken. Gezien de vlotte samenwerking hebben we bij SBAT hiervoor ook de ondersteuning van Orbid ingeroepen."

Meer weten?

Wil u graag meer informatie over software op maat? Of hebt u een concrete vraag? Neem gerust contact op met onze experten, wij helpen u graag verder.

Ontdek onze diensten