De 85 medewerkers van Verhofsté in de vestigingen in België en Slowakije staan in voor de volledige ondersteuning van hun partners, van productie via montage tot afhandeling van de projecten. “Onze beide vestigingen zijn nog net te klein voor een eigen HR-afdeling", vertelt CEO Marc Verhofsté. "De HR-taken zitten dan ook verspreid bij verschillende medewerkers en er is geen gestroomlijnd proces. Om ons op HR-vlak te organiseren en transparante richtlijnen voor onze medewerkers te formuleren, hebben we een beroep gedaan op Orbid.”

Verbeterpunten op basis van een HR-scan

De eerste stap was het uitvoeren van een beknopte HR-scan. Door met alle medewerkers gesprekken te voeren, kreeg de Orbid-expert voeling met hoe het bedrijf in elkaar zit. “Ze heeft op basis van die interviews een duidelijke structuur uitgewerkt, de bestaande HR-documenten gecentraliseerd en de voornaamste verbeterpunten vastgelegd", aldus Marc Verhofsté. "Momenteel zijn we die stap voor stap aan het uitrollen."

Een duidelijk verbeterpunt was het opstellen van policies op het vlak van onder andere wagens, laptops en glijdende werkuren. "Wanneer er geen duidelijke richtlijnen zijn, is er ruimte voor interpretatie en dat zorgt voor praktische problemen", gaat Marc Verhofsté verder. "Wat als iemand met zijn smartphone bijvoorbeeld teveel data gebruikt? Door een gebrek aan duidelijkheid kan er wrevel ontstaan. De Orbid-expert heeft op korte tijd verschillende policies uitgewerkt."

Telewerken in tijden van corona

Marc Verhofsté: "Voor het uitbreken van het coronavirus was telewerken nog niet ingeburgerd in onze organisatie. Niet omdat ik er principiële bezwaren tegen had, maar we waren er nog niet op georganiseerd. Doordat we recent overgeschakeld waren op tools zoals Microsoft 365, Microsoft Teams en een cloud-ERP konden we midden maart op één dag tijd de digitale switch maken naar thuiswerken. We zien nu tijdens de ‘lockdown’ duidelijk de mogelijkheden van telewerk. Ikzelf ben aangenaam verrast over hoe comfortabel de samenwerking verloopt. De grootste uitdaging is om de voeling met het bedrijf en de collega’s niet te verliezen, daar besteden we dan ook extra aandacht aan.

Na het versoepelen van de veiligheidsmaatregelen willen we blijven inzetten op telewerk. Daarom heeft Orbid voor ons ondertussen een policy uitgewerkt. We zijn hiervoor gestart van een wit blad en het project verliep heel snel. De Orbid-expert gaf veel input, mede dankzij haar ervaring bij andere bedrijven. Nu staat de policy klaar om te lanceren van zodra we het werk op kantoor terug kunnen oppikken."

Samenwerking met Orbid

"Binnen enkele maanden zullen we de andere HR-projecten opnieuw opnemen met Orbid", vervolledigt Marc Verhofsté. "Zo zullen we de HR-structuur nog verder uitwerken, de rol van elke medewerker verduidelijken en iemand aanwerven om fulltime de HR-verantwoordelijkheden op te nemen. Orbid zal eveneens de evaluatiegesprekken en functioneringsgesprekken verder vormgeven en de sjablonen optimaliseren.

De samenwerking met Orbid verliep heel vlot. Wanneer iets werd aangepakt, zag ik meteen resultaten. De voordelen van het inschakelen van een externe partij om uw HR-beleid op punt te zetten, zijn de instroom van expertise en de snelheid om een project af te werken. Nu boeken we al resultaten na 2 à 3 weken terwijl we er anders misschien een half jaar over zouden doen.”